سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خودت va خودم

تا به حال شنیدید که دوست خوب آدم را از فرش به عرش می برد و دوست بد آدم را از عرش به فرش.

1- پرهیزگاری و ایمان؛ 2- علم و دانش؛3- عقل و خرد؛4- دلسوزی و خیرخواهی؛5- درستکاری و نیکی و صمیت؛ 6- شکیبایی و بردباری؛ 7- وفاداری و رعایت کردن حقوق دوست؛ 8- خوشنامی و بزرگواری؛
دوست خوب کسی است که این صفات را دارا باشد و یا دست کم در پی آنها باشد.

با بدان کم نشین که هم صحبت بد                    گرچه خوبی، تو را پلید کند
آفـتـاب    بـه    آن    بـزرگـی   را                   لـکـه    ابـر   نـاپـدیـد    کـنـد

نتیجه ی همنشینی با دوستان بد آلوده شدن به گناه است. چرا که آنها برای اینکه کمتر احساس گناه کنند، سعی می کنند افراد دیگر را نیز به سرنوشت غم انگیز خود گرفتار سازند.

یه روز دو تا کتاب هدیه گرفتم به اسم: «برای ریحانه» و «دختران؛ پندها و هشدارها». (تالیف: محمود اکبری) پیش از این که این دو کتاب را بخونم در این باره اطلاعاتی داشتم اما خوندن این دو کتاب برام خالی از لطف نبود. بعدش به این فکر کردم که چه خوبه درباره ی دوستی بنویسم و برای این کار اضافه بر تجربیات خودم از این دو کتاب هم کمک گرفتم.


نوشته شده در یکشنبه 86/6/18ساعت 12:0 صبح توسط زینب نظرات ( ) |

از جمله نکاتی که بین دو دوست مطرح می شود حفاظت از پیوند دوستی است.عوامل دوام دوستی که در برخی روایات از آن ها به عنوان حقوق دوستی و برادری یاد شده است، فراوانند. لذا تنها به برخی از آنها اشاره میکنم:
             1. خوشرویی
خوشرویی در برخورد با دوست، یکی از صفات پسندیده و فضایل نفسانی است. گاهی یک لبخند و برخورد شاد همراه با چهره ای باز چنان محبت و دوستی را شعله ور می سازد که با هیچ چیز نمی توان آن را خاموش کرد.

             2. انصاف
انصاف یعنی چیزی را نصف کردن یا به نصف رساندن و در روابط اجتماعی یعنی سود و زیان را میان خود و دیگران نصف کردن و در مقام داوری، حقوق دعوا را به طور برابر حکم کردن. منصف کسی است که برای دیگران حقوق برابر قائل شود و مزایای زندگی را میان خود و مردم تقسیم کند.

              3. تواضع
فروتنی و تواضع در مقابل دیگران افزون و مهر و صفا، بر بالا بردن مقام و منزلت انسانی، دوام دوستی و ثبات آن را به دنبال دارد.

              4. عفو و گذشت
عفو و گذشت و بدی را با نیکی پاسخ گفتن نه تنها مایه دوام دوستی ها است، بلکه عاملی مهم برای تبدیل دشمن به دوستی صمیمی به شمار می رود. البته عفو و بخشش، حدود و مسائلی ویژه دارد. به طور کلی این موضوع در جایی مطرح است که حقوق شخصی مطرح باشد و در مسائل اجتماعی و جایی که دین و حاکمیت اسلام مطرح باشد، عفو بخشش معنا ندارد.

              5. هدیه دادن
هدیه نشانی از محبت و نوعی اظهار علاقه عملی است که هدیه دهنده به هدیه گیرنده ابراز می دارد و از این راه توجه و عشق خود را به او نشان می دهد. هدیه، زنده کننده ی خاطرات شیرین گذشته و یاد آور دوستی ها است. هدیه کینه ها را می زداید و برادری را استوار و پایدار می کند.

نوشته شده در شنبه 86/6/3ساعت 10:7 صبح توسط زینب نظرات ( ) |

آزمون برای انتخاب دوست یک نیاز محسوب شد .امّا یک دوست چگونه و در کجا باید آزموده شود .آنچه که به آن اشاره می کنم تنها برای این نیست که خودم موقع انتخاب دوست از آن استفاده کنم بلکه خود نیز باید به گونه ای باشم که دوست می دارم دوستم آنگونه باشد.

راههای آزمودن دوست:
1-آزمودن هنگام نیاز2-آزمودن در هنگام خشم3-آزمودن با امانت داری و راستگویی4-آزمودن از طریق دوستان.
         1.آزمودن هنگام نیاز:
کسی که هنگام سختی ها و مشکلات  از یاری انسان خودداری کند شایستۀ دوستی نیست.
                             ‍‍‍«دوست آن است که گیرد دست دوست، در پریشان حالی ودرماندگی»
          2.آزمودن هنگام خشم:
اغلب افراد در هنگام خشم و ناراحتی ماهیت خود را بروز می دهند پس اگر در این موقع همچنان احترام شما را داشتند و برخورد ی در خور شأنشان و مناسب شخصیت شما داشتند آن هنگام می توان روی دوستی آنها حساب کرد.
          3. آزمودن در سفر:
آدمی در سفر، لباس تکلف و ریا را از تن بیرون می کند و شخصیت خود را بهتر نشان می دهد و در این موقع است که می توان دید آیا دوستمان صفات نیک و پسندیده دارد یا نه. و اینکه آیا او با اسلام بیگانه است یا نه؟
          4. آزمودن با امانت داری و راستگویی:
دو صفت امانتداری و راستگویی از جمله صفاتی هستند که در اسلام تاکید زیادی بر آن شده و هر یک از ما می دانیم که پایه ی صداقت و یکرنگی، راستگویی است و ضامن، دوام صداقت و راستگویی امانتداری است.
          5. آزمودن از طریق دوستان:
توصیه حضرت علی را می توان به عنوان تعریف کامل برای این مبحث آورد.
" اگر کسی دینش بر شما مشخص نبود، بنگرید که با چه کسانی رفت و آمد می کند. اگر دوستانش اهل دین اند، او نیز دیندار است؛ و اگر نیستند، او بهره ای از دین نبرده است".
 


نوشته شده در شنبه 86/4/16ساعت 7:29 صبح توسط زینب نظرات ( ) |



قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت